Var ska du annonsera?

Det går upp och ner i trender kring vilka medier man ska satsa på just nu. I branschen talas det om content marketing, influencers och native. I slutändan gäller det att anpassa såväl innehåll som kanal till målgruppen. Det spelar ingen roll om redaktionen pumpar ut produktionstungt innehåll eller infograpichs, om inte målgruppen finns där.

Utgå istället från vad respektive kanal har för styrkor. Och fundera över vilka effekter en annonseringsmix i flera kanaler mot samma målgrupp kan ge. Postnord genomförde i höstas en neuromarekting studie, resultaten de fick fram stödjer strategin att bearbeta läsaren och konsumenten i flera kanaler: 1 + 1 = 3. Print och digitalt kompletterar och förstärker varandra! Tillsammans gör de effekten av ditt budskap större än var för sig. 

Vissa medier har dessutom fått ett oförtjänt dåligt rykte genom åren. Exempelvis bilagan som har fått utstå mycket spe under de senaste åren. Statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik visar på en nedåtgående försäljning i branschen. Jämför bara siffrorna: 352 miljoner 2008 och 267 miljoner 2016.

Varför har bilagan tappat sin status då? Då får vi gå tillbaka ett antal år när dagspressen dränkte marknaden med bilagor. Läsarna, redaktionerna och annonsörerna mättades och införsäljningen nådde sin peak. Här spelar det ökade fokuset på digital annonsering stor roll.

Men drar verkligen en bilaga ner värdet av ROI eller tidskriften den publiceras i?

Eller skapar den nytta för läsarna och en ännu starkare relation mellan läsare, tidskrift och annonsör? När det kommer till att stärka varumärkespositioneringen och bygga positiva känslor för varumärket är digital reklam viktig, men det endast tillsammans med fysisk reklam.

Bättre bland facktidningar

Positivt är att bland facktidningar och tidskrifter har bilagor inte alls varit lika vanliga som i dagspressen. 92 miljoner spenderades förra året på distributionen av bilagor, 2011 var siffran som allra högst och då spenderades det 148 miljoner.

Branschen lider av tvångstankar
En bilaga behöver inte enbart vara tryckt, den kan lika gärna vara digital. Men en bilaga som först kommer i brevlådan och sedan följs upp med e-brevskampanj, annonsering i nyhetsbrev, på hemsidan eller i sociala medier – ger en ännu större effekt.

Är du intresserad att prata bilagor, tryckta såväl som digitala, hör av dig till Pierre så berättar jag gärna mer!


Dialäsens Chefsdagar 2024

Biblioteksdagarna 2024

Arbetsterapiforum 2025

Swedental

Stockholm Hundmässa

MäklarVärlden

Insikt

Advokaten

GLAS

Gjuteriet

Situation STHLM

Skolledaren

Biblioteksbladet

Caravan

Friluftsliv

Fysioterapi

Arbetsterapeuten

Tandläkartidningen

Dialäsen

Reflex

Status

Reumatikervärlden

Hemma i HSB Göteborg

Vårt Malmö

Allt om Arbetsmiljö

Mäklarvärlden.se

Dialäsen.com

Advokaten.se

Arbetsterapeuterna.se

Fysioterapi.se

Skolledaren.se

Caravan.se

Biblioteksbladet.se

Friluftsframjandet.se

Gjuteriet.se

Tandläkartidningen.se

Alltomarbetsmijo.se

Dialäsens Chefsdagar 2024

Biblioteksdagarna 2024

Arbetsterapiforum 2025

Swedental

Stockholm Hundmässa

MäklarVärlden

Insikt

Advokaten

GLAS

Gjuteriet

Situation STHLM

Skolledaren

Biblioteksbladet

Caravan

Friluftsliv

Fysioterapi

Arbetsterapeuten

Tandläkartidningen

Dialäsen

Reflex

Status

Reumatikervärlden

Hemma i HSB Göteborg

Vårt Malmö

Allt om Arbetsmiljö