Ta hand om dina kunder!

Vill du också lära dig hur du bygger värdefulla och långvariga relationer med dina kunder? Därför bad vi Anders Jeansson, den säljare som arbetat längst på Mediakraft, att ge sina bästa tips och lärdommar om hur du kan bygga värdefulla relationer med dina kunder.

Med mina 12 år som annonsförsäljare har jag lärt mig att långvariga relationer skapar fler och större affärer. Mässor är till exempel ett utmärkt tillfälle att träffas och skaka hand. Här gäller det dock att ha lite känsla för feeling och inte stövla in i kundens monter och avbryta deras eventuella samtal med en potentiell kund. Ska du besöka en befintlig kund slå gärna en signal innan mässan och boka ett möte. Det behöver inte vara en specifik tid utan bara komma överens om att du kommer förbi deras monter och hälsar. Nästa samtal på telefon blir mycket lättare och mottagandet varmare. På detta sätt har jag till exempel många utländska kunder vilka annars kan vara knepiga att ens få tag på över telefon.

Ett annan viktigt punkt inom ämnet ”ta hand om dina kunder” är att ALDRIG vara pushig och tjatig. Säger de nej är de antingen inte intresserade, har ej någon budget, fel målgrupp. Fråga istället om du kan höra av dig inom en viss period och stämma av på nytt. En dag är de intresserade och bokar och då också till rätt pris. Vissa kunder kommer såklart aldrig boka till ”rätt” pris utan har som upplägg att endast boka sista minuten annonser. Dem kan du ha på din lista och sälja till vid ett eller två tillfällen under året. Får de respons och är nöjda kanske de lägger ett par extra annonser under kommande år när de lägger sin budget. Jag delar upp mina kunder i A,B,C och D-kunder.

Det är även viktigt att ha koll på vad kunden du ska kontakta håller på med, surfa in på deras hemsida och hitta något lämpligt att säga i samtalet. T ex: - Jag såg att ni har en produkt/tjänst inom det här området. Kan den vara intressant att marknadsföra mot våra läsare? Oftast blir svaret ja. De kanske inte bokar direkt men du har väckt en tanke hos kunden och vid nästa kontakt blir det med största sannolikhet affär. Ha även god kontakt med chefredaktören, vi kanske skriver om något som kunden jobbar med, då ökar oftast intresset hos kunden.

Mitt sista ord blir: Sätt dig själv i kundens stol och fundera på hur du själv skulle vilja bli bemött!

Anders tipsar

  • Besök mässor
  • Ha lite feeling
  • Boka möten
  • Var inte pushig
  • Ställ frågor
  • Segmentera din kunder
  • Håll dig uppdaterad om din kund
  • Sätt dig i kundens stol


Baka

Caravan

Cykla

Entreprenör

Advokaten

Situation STHLM

Allt om tidskrifter

Friluftsliv

Hemma i HSB

HSB Uppdraget

Hem & Hyra

Magasin Måltid

Svenska Måltider

Restaurangvärlden

Ulla

Välkommen till Ullared

UnderBARA BARN

Value

Insikt

Professionellt Styrelsearbete

Aktuell Säkerhet

Sveaskog

GLAS

MäklarVärlden

Skolledaren

Fysioterapi

VeterinärMagazinet

Dialäsen

Njurfunk

Allt om Diabetes

Vårt Malmö

Auris

Biblioteksbladet

maklarvarlden.se

dialasen.com

restaurangvarlden.se

magasinmaltid.se

veterinarmagazinet.se

advokaten.se

gbf.se

aktuellsakerhet.se

fysioterapi.se

skolledarna.se

svenskamaltider.se

Cykla.se

Baka

Cykla

Caravan

Entreprenör

Advokaten

Situation STHLM

Allt om tidskrifter

Friluftsliv

Hemma i HSB

HSB Uppdraget

Hem & Hyra

Magasin Måltid

Svenska Måltider

Restaurangvärlden

Ulla

Välkommen till Ullared

UnderBARA BARN

Value

Insikt

Professionellt Styrelsearbete

Aktuell Säkerhet

Sveaskog

GLAS

MäklarVärlden

Skolledaren

Fysioterapi

VeterinärMagazinet

Dialäsen

Njurfunk

Allt om Diabetes

Vårt Malmö

Auris

Biblioteksbladet